Rozlišení

Rozlišení (anglicky resolution) monitoru nebo displeje je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce (monitoru). Tento pojem se občas používá i u videa, zaměnitelně se slovem rozměr. Udává se jako počet sloupců (též bodů na šířku či horizontální rozlišení, „X“) – to se uvádí jako první – a počet řádků (bodů na výšku, vertikální rozlišení, „Y“). Méně často se používá pojem barevné rozlišení, které vyjadřuje bitovou hloubku (potažmo počet barev) daného zobrazení.

Mezi nejčastější rozlišení posledních let patří:

  • u monitorů stolních počítačů: 1366×768 (HD Ready), 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), 1920×1080 (Full HD)
  • u notebooků: 1366×768 (HD Ready), 1600×900 a 1920×1080 (Full HD)
  • u netbooků: 1024×600, 1366×768 (HD Ready)
  • u tabletů: 1024×768 (XGA/XVGA, eXtended), 1280×720 nebo 1280×800, 2560×1400 (2.5K)
  • u chytrých telefonů: 320×480, 480×800, 540×960, 1280×720 a u nejdražších 1920×1080 (Full HD)
  • u televizí: 1366×768 (HD Ready), 1920×1080 (Full HD) a 3840×2160 (UHD)
  • v profesionálních grafických/postprodukčních studiích: 1920×1080 (Full HD), 2K, 4K

Rozlišení 640×480 IBM PS/2 VGA a MCGA byla standardními rozlišeními od 1990 do asi 1995. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku 1999. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768 a 1366×768, ale pomalu je nahrazuje 1920×1080. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro rozlišení 1024×768. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft Windows XP a novější jsou navrženy pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). GNU/Linux, FreeBSD, a mnoho Unixových variant používají X Window a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. Apple operační systémy Mac OS a Mac OS X mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 1024×768 je rozumné minimum.

Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce 1992 se na trhu objevila první grafická karta s 1 MB VRAM a v roce 1995 se již masově prosazovaly 64bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 (UXGA).

 

Video ve 4K (UHD) rozlišení

zápatí